Anvers i revers de la materialitat a l’art digital: revisant l’estètica de la desmaterialització

Anvers i revers de la materialitat a l’art digital: revisant l’estètica de la desmaterialització

Les potencialitats creatives del mitjà digital han estat explorades per l’anomenat «art digital», fet que ha propiciat experiències innovadores relacionades amb la interacció, la producció col·lectiva, la interconnexió i, a la base de tot això, el protagonisme del codi. Davant la impossibilitat d’as...

Saved in:
Translated title: Front and back of materiality in digital art: reviewing the aesthetics of dematerialization
Journal Title: Matèria. Revista internacional d'Art
Author: Daniel López del Rincón
Palabras clave:
Language: Catalan
Get full text: https://revistes.ub.edu/index.php/materia/article/view/11911
Resource type: Journal Article
Source: Matèria. Revista internacional d'Art; No 9 (Year 2015).
DOI: http://dx.doi.org/10.1344/Materia2015.9.8
Publisher: Universitat de Barcelona
Usage rights: Reconocimiento (by)
Categories: Social Sciences/Humanities --> Art
Social Sciences/Humanities --> Humanities, Multidisciplinary
Abstract: Les potencialitats creatives del mitjà digital han estat explorades per l’anomenat «art digital», fet que ha propiciat experiències innovadores relacionades amb la interacció, la producció col·lectiva, la interconnexió i, a la base de tot això, el protagonisme del codi. Davant la impossibilitat d’assimilar aquestes característiques als valors de l’objecte artístic tradicional, en les darreres dècades s’ha configurat una veritable estètica de la desmaterialització entorn de l’art digital. En aquest article proposem revisar els fonaments tecnològics d’aquestes experiències desmaterialitzades, tot reivindicant el valor, sovint oblidat, de la materialitat en aquestes. Recorrerem, per tal de fer justícia a la riquesa de l’art digital, a manifestacions artístiques específiques de diferents parcel·les d’aquest àmbit: software art, art interactiu, art de la realitat virtual i net.art.
Translated abstract: The creative potential of digital media has been explored by so-called Digital Art, promoting innovative experiences related to interaction, collective production, interconnection and, above all, the dominant role of code. The difficulty of assimilating these concepts to the values of traditional types of art has precipitated the development of an aesthetic of dematerialization within the realm of Digital Art. The aim of this paper is to review the technological foundations of these dematerialized experiences and, at the same time, to vindicate the role of materiality, often forgotten in the discourse on Digital Art. We take a close look at some specific cases that are representative of the different fields of Digital Art: software art, interactive art, virtual reality and net.art.Keywords: digital art, materiality, dematerialization, software art, interactive art, virtual reality, net.art.