Power and the Holy: Political and Religious Interests in the Canonization of Vincent Ferrer

Power and the Holy: Political and Religious Interests in the Canonization of Vincent Ferrer

This article explores some of the political and religious considerations in the canonization of St. Vincent Ferrer through a close and sometimes against the grain reading of canonization materials, letters, and early hagiography. The most aggressive promoters of Vincent’s canonization were the Montf...

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Translated title: El poder y lo sagrado: intereses políticos y religiosos en la canonización de Vicente Ferrer
Journal Title: Anuario de Estudios Medievales
Author: Laura Ackerman Smoller
Traslated keyword:
Language: Undetermined
Get full text: http://estudiosmedievales.revistas.csic.es/index.php/estudiosmedievales/article/view/1025
Resource type: Journal Article
Source: Anuario de Estudios Medievales; Vol 49, No 1 (Year 2019).
DOI: http://dx.doi.org/10.3989/aem.2019.49.1.10
Publisher: Consejo Superior de Investigaciones Científicas CSIC
Usage rights: Reconocimiento (by)
Categories: Social Sciences/Humanities --> Medieval --AMP-- Renaissance Studies
Abstract: This article explores some of the political and religious considerations in the canonization of St. Vincent Ferrer through a close and sometimes against the grain reading of canonization materials, letters, and early hagiography. The most aggressive promoters of Vincent’s canonization were the Montfort dukes of Brittany, where the saint is buried, and who used their association with the holy friar to assert sacred legitimacy for their dynasty, which had come to power as the result of a bloody civil war and which adopted a quasi-royal image along the lines of the French monarchy. In Vincent’s native Aragon, the situation was more complicated. The friar had helped bring the Trastámara dynasty to power there in 1412, but Vincent’s role in announcing the crown of Aragon’s 1416 withdrawal of obedience from the Aragonese pope Benedict XIII would diminish his symbolic value in his homeland. Only after Alfonso V’s conquest of the kingdom of Naples did the Trastámaras begin to push in earnest for the opening of a canonization process as part of a strategy to show divine favor for the new Aragonese regime in Naples. Promoters of Vincent’s canonization acknowledged that they had overcome various “impediments”—presumably, rumors of a heresy conviction, as well as concerns about Vincent’s preaching on Antichrist and his actions vis-à-vis the Great Schism and the Council of Constance. In response, champions of the new saint subtly recast the friar as a gifted preacher whose apocalyptic sermons moved crowds to penitence and whose strenuous efforts brought unity to a divided church.
Translated abstract: El presente artículo examina algunas cuestiones políticas y religiosas relacionadas con la canonización de San Vicente Ferrer, a través de una atenta y a menudo compleja lectura de los materiales de la canonización, de cartas y de hagiografía contemporánea. Los más fervientes promotores de su canonización fueron los Montfort, Duques de Bretaña, donde el santo fue enterrado; ellos utilizaron su buena relación con el dominico para afirmar la sagrada legitimidad de su dinastía, que había llegado al poder después de una sangrienta guerra civil y que adoptó una imagen casi real, similar a la de la monarquía francesa. En su Aragón natal, la situación era más complicada. El dominico había aupado a los Trastámara al poder en 1412, pero su protagonismo en el anuncio de la sustracción de la Corona de Aragón a la obediencia del papa Benedicto XIII disminuyó su importancia simbólica en su propia tierra. Solo después de la conquista del Reino de Nápoles por Alfonso V empezaron los Trastámara a impulsar con fervor la apertura del proceso de canonización, como parte de una estrategia para mostrar el favor divino con el que contaba el nuevo “régimen” aragonés en Nápoles. Los promotores de la canonización de Ferrer sabían que se encontrarían con varios impedimentos –presumiblemente, los rumores sobre sus convicciones heréticas, como aquellas vinculadas a la predicación de Vicente Ferrer sobre el Anticristo, y su posición respecto al Cisma y al Concilio de Constanza. En contrapartida, los defensores del nuevo santo lo presentaron sutilmente como sabio predicador que, gracias a sus sermones apocalípticos, movía a la multitud a la penitencia y que no reparaba en esfuerzos para conseguir la unidad de la iglesia dividida.