Arquitectura, experiencia e imagen. Explorando el camino de Bergson

Arquitectura, experiencia e imagen. Explorando el camino de Bergson

Contextualism is an interesting way of approaching architectonic work, for its taking into account human act of 'inhabiting '. That view demands from the interpreter to consider not only the incidentality and historical character of the work, but also its relationship to the environment. in order to...

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Journal Title: Estudios de Filosofía
Author: Beatriz García Moreno
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Language: Undetermined
Get full text: https://revistas.udea.edu.co/index.php/estudios_de_filosofia/article/view/338195
Resource type: Journal Article
Source: Estudios de Filosofía; No 15-16 (Year 1997).
Publisher: Universidad de Antioquia
Usage rights: Reconocimiento - NoComercial - CompartirIgual (by-nc-sa)
Categories: Social Sciences/Humanities --> Philosophy
Abstract: Contextualism is an interesting way of approaching architectonic work, for its taking into account human act of 'inhabiting '. That view demands from the interpreter to consider not only the incidentality and historical character of the work, but also its relationship to the environment. in order to show how special this propasal employing visual and tactile typologics is, the azahar first compares it to those methods focused merely on formal or pre-existing parameters. She brings then into relief the ideas of Henri Bergson, because being he a thinker of contextua) thought, he makes il possible, on the one hand, an analyses of image as an element leading to new ideas and changes of meaning, and on the other one, to many a path to interpretation. At last, two works by Osear Niemeyer architect are studied, on whose works the author distinguishes more concretelly the sense of this proposal.
Translated abstract: El Contextualismo ofrece una novedosa forma de acercamiento a la obra arquitectónica, dado que la pone en relación íntima con el "habitar" humano. Ello le exige al intérprete poner de presente no sólo la contingencia e historicidad de la obra, sino también las relaciones que ésta establece con el entorno. Para mostrar la peculiaridad de esta propuesta -que se vale de tipologías visuales y táctiles-, la autora la compara, en primer lugar, con aquellos métodos que se valen solamente de parámetros formales o preestablecidos. En segundo lugar, reconoce como punto de partida de su trabajo el aporte de Henri Bergson, quien al ser un exponente del pensamiento contextual), ofrece, no sólo un análisis de la imagen como elemento que posibilita nuevas aperturas y modificaciones de sentido, sino además, múltiples caminos para la interpretación. Por último, la autora analiza dos obras del arquitecto Osear Niemeyer, en las cuales se percibe de manera más concreta el sentido de esta propuesta.