The seduction of images. The introduction of lithography and the modes of publicity in Latin America

The seduction of images. The introduction of lithography and the modes of publicity in Latin America

The same year that Andrés Bello published his famous poem “La agricultura de la zona tórrida” in his London’s Repertorio Americano (1826), the first lithographic workshops were installed throughout the continent’s north and south. The introduction of the lithographic technology produced a original c...

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Journal Title: Caracol
Author: Hernán F. Pas
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Language: Undetermined
Get full text: https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/57650
Resource type: Journal Article
Source: Caracol; No 2 (Year 2011).
DOI:
Publisher: Universidade de São Paulo
Usage rights: Reconocimiento - NoComercial (by-nc)
Categories: Social Sciences/Humanities --> Literature, Romance
Abstract: The same year that Andrés Bello published his famous poem “La agricultura de la zona tórrida” in his London’s Repertorio Americano (1826), the first lithographic workshops were installed throughout the continent’s north and south. The introduction of the lithographic technology produced a original change in the manners of reading, writing and spreading the period’s literature. This work proposes to examine these changes through the studying of  illustrated periodical press in South America, particularly,  through the examination of the first uses of lithographic image in some periodical publications that searched to expand and, simultaneously, to define the limits of the lettered culture.
Translated abstract: No mesmo ano em que Andrés Bello publicou seu famoso poema“La agricultura de la zona tórrida” em seu Repertorio Americano de Londres (1826), se instalaram as prmeiras ofinicinas litográficas de norte a sul do continente. O ingresso da técnica litográfica produziu uma mudança nos modos de ler, escrever e comunicar na literatura da época. Este trabalho se propõe a abordar essas mudanças a partir do estudo da imprensa jornalística ilustrada no Rio da Prata e no Chile, particularmente, a partir do exame dos primeiros usos da imagem litográfica em algumas publicações que buscaram expandir e, ao mesmo tempo, definir os limites da cultura letrada.
El mismo año en que Andrés Bello publicó su famoso poema “La agricultura de la zona tórrida” en su Repertorio Americano de Londres (1826), se instalaron los primeros talleres litográficos al norte y al sur del continente. El ingreso de la técnica litográfica produjo un cambio novedoso en los modos de leer, escribir y comunicar la literatura de la época. Este trabajo se propone abordar esos cambios a partir del estudio de la prensa periódica ilustrada en el Río de la Plata y en Chile, particularmente, a partir del examen de los primeros usos de la imagen litográfica en algunas publicaciones periódicas que buscaron expandir y, a la vez, definir los límites de la cultura letrada.