Del caballo al tren. Objetos de la modernidad en la narrativa de la Revolución Mexicana

Del caballo al tren. Objetos de la modernidad en la narrativa de la Revolución Mexicana

The narrative of the twenties in Latin America extends significantly the areas of fiction, by transforming the spaces in engines of narrative action and the material objects in its protagonists. The novels of Mexican Revolution works in this same direction, and the objects of modernity (trains, guns...

Saved in:
Journal Title: Revista Letral
Author: Stefano Tedeschi
Traslated keyword:
Language: Undetermined
Get full text: http://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/3661
Resource type: Journal Article
Source: Revista Letral; No 7 (Year 2011).
DOI:
Publisher: Universidad de Granada
Usage rights: Reconocimiento - NoComercial - SinObraDerivada (by-nc-nd)
Categories: Social Sciences/Humanities --> Humanities, Multidisciplinary
Social Sciences/Humanities --> Literature
Social Sciences/Humanities --> Literary Theory --AMP-- Criticism
Abstract: The narrative of the twenties in Latin America extends significantly the areas of fiction, by transforming the spaces in engines of narrative action and the material objects in its protagonists. The novels of Mexican Revolution works in this same direction, and the objects of modernity (trains, guns, planes etc.) form a universe where the relationship among men and reality of things is not merely utilitarian but extremely complex. This article seeks to examine some of the novels of the twenties to demonstrate how, next to the myth of the Revolution, they build an image of the Revolution as door of the Modernity, as the moment of passage between the XIXth Century and the new one.
Translated abstract: La narrativa de los años veinte en Hispanoamérica amplía de manera importante los ámbitos de las novelas, transformando los espacios en motores de la acción narrativa y los objetos en protagonistas de la misma. La narrativa de la Revolución Mexicana se mueve en esta misma dirección, y los objetos de la modernidad (trenes, rifles, aviones, etc.) configuran un universo en que la relación entre los hombres y la realidad de las cosas no es exclusivamente utilitaria, sino de contactos complejos y muy diferenciados. El estudio quiere analizar algunas de las novelas más conocidas del corpus de los años veinte para mostrar como, al lado del mito de la Revolución se construya una imagen de la Revolución como puerta de la Modernidad, como momento de pasaje entre el pasado decimonónico y la modernidad del nuevo siglo.