Aim, shoot, flash: Elena Poniatowska, Victor Casasola and Manuel Alvarez Bravo

Aim, shoot, flash: Elena Poniatowska, Victor Casasola and Manuel Alvarez Bravo

This article delves into the relationship between photography in Mexico and the works of Elena Poniatowska, specifically in Manuel Álvarez Bravo. El artista, su obra, sus tiempos (1991) y Las soldaderas (1999). Both texts have photos by the two most renown Mexican photographers of the 20th century....

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Journal Title: América Sin Nombre
Author: Evangelina Soltero Sánchez
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Language: Undetermined
Get full text: https://americasinnombre.ua.es/article/view/2008-n11-12-apunten-disparen-flash-elena-poniatowska-victor-casasola-y-manuel-alvarez-bravo
Resource type: Journal Article
Source: América Sin Nombre; No 11-12 (Year 2008).
DOI:
Publisher: Universitat d´Alacant - Universidad de Alicante
Usage rights: Reconocimiento - NoComercial (by-nc)
Categories: Social Sciences/Humanities --> Humanities, Multidisciplinary
Abstract: This article delves into the relationship between photography in Mexico and the works of Elena Poniatowska, specifically in Manuel Álvarez Bravo. El artista, su obra, sus tiempos (1991) y Las soldaderas (1999). Both texts have photos by the two most renown Mexican photographers of the 20th century. The first text is a collection of photos to which Elena Poniatowska added text, and the second a text to which photos have been added to accompany the words.
Translated abstract: Teniendo en cuenta la importancia de la fotografía en México, y de la misma en la obra de Elena Poniatowska, el artículo analiza las relaciones entre fotografía y literatura a través de dos obras de la escritora: Manuel Álvarez Bravo. El artista, su obra, sus tiempos (1991) y Las soldaderas (1999). La elección de los textos viene motivada, de un lado, por reproducirse en ellos imágenes de los dos camarógrafos más importantes de la fotografía mexicana del siglo XX; de otro, por tener orígenes creativos diferentes: el primero recoge una antología fotográfica seleccionada por el propio Álvarez Bravo, a la que Poniatowska acomoda su palabra; el segundo, por el contrario, parece tener origen en el propio acto literario de la escritora, siendo acomodadas las fotografías a las necesidades de la palabra escrita.