Debate e interacción doctrinal en las artes epistolares castellanas de mediados del XVI

Debate e interacción doctrinal en las artes epistolares castellanas de mediados del XVI

Gaspar de Texeda’s Primero Libro de cartas mensageras en estilo cortesano (1547-1553) is usually taken as a “not too serious” manual, and thus, it has a low place in the history of epistolography. This assessment does not come from a rigorous study of the work, but from the consolidation of prejudic...

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Journal Title: Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica
Author: M. Josefa Navarro Gala
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Language: Undetermined
Get full text: http://revistas.ucm.es/index.php/DICE/article/view/DICE1010110117A
Resource type: Journal Article
Source: Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica; Vol 28, (Year 2010).
DOI:
Publisher: Universidad Complutense de Madrid
Usage rights: Reconocimiento (by)
Categories: Social Sciences/Humanities --> Literature, Romance
Abstract: Gaspar de Texeda’s Primero Libro de cartas mensageras en estilo cortesano (1547-1553) is usually taken as a “not too serious” manual, and thus, it has a low place in the history of epistolography. This assessment does not come from a rigorous study of the work, but from the consolidation of prejudices defended by secretaries professionally and personally hostile to the author and to his writing style. The invectives exchanged between Texeda, Torquemada and Yciar in their respective manuals, illustrate well the different styles each one defended, as well as the debate taking place around the vernacular episolography.
Translated abstract: El Primero Libro de cartas mensageras en estilo cortesano (1547-1553) de Gaspar de Texeda es habitualmente considerado un manual ‘poco serio’, por lo que se le reserva un exiguo lugar en la historia de la epistolografía. Esta valoración no procede de un estudio riguroso de la obra sino de la consolidación de prejuicios extemporáneos defendidos por secretarios contrarios estilísticamente al autor y hostiles a éste profesional y personalmente. Las invectivas y réplicas contenidas en los tratados de Texeda, de Toquemada y de Yciar ilustran magníficamente las distintas corrientes epistolográficas de la época, así como el virulento debate que en esos momentos se estaba dirimiendo en torno a la práctica epistolar vernácula.