Music Workshops: would be academic education necessary?

Music Workshops: would be academic education necessary?

The spaces where music teachers work today include the school and many other educational places. One of them, the music workshops, was selected for an investigation, which was developed in the Post-Graduate Music Program of Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Aiming to characterize this educa...

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Título traducido: Oficinas de Música: será a formação acadêmica necessária?
Título de la revista: Educação (UFSM)
Autor: Cristiane Almeida
Palabras clave traducidas:
Idioma: No especificado
Enlace del documento: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3779
Tipo de recurso: Documento de revista
Fuente: Educação (UFSM); Vol 30, No 1 (Año 2005).
Entidad editora: Universidade Federal de Santa Maria
Derechos de uso: Reconocimiento (by)
Materias: Ciencias Sociales y Humanidades --> Educación e Investigación Educativa
Resumen: The spaces where music teachers work today include the school and many other educational places. One of them, the music workshops, was selected for an investigation, which was developed in the Post-Graduate Music Program of Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Aiming to characterize this educational space, a small survey was made in 16 workshops of “Projeto de Descentralização” [Decentralization Project] promoted by the Municipal Secretary of Culture, from the Administration of Porto Alegre. From the interviews of the “oficineiros” (professionals that teach music) about the abilities required for professional performance, I made links between the items they related and the music teachers’ education. In this way, the theoretical framework was constituted by concepts of non-formal education. This modality of teaching includes all educational activities which take place outside of the school (GOHN, 1999; LIBÂNEO, 1999). Even though to work at these places a formal academic education is not required, Colom (1998b) calls attention to the necessity to educate professionals to work at non-formal spaces. It was possible to infer, from the data collected, that the abilities indicated necessary to build the “oficineiros” outline, also reveals that the music teachers can use these educational spaces.
Resumen traducido: Os locais de atuação dos professores de música incluem, hoje, a escola e vários outros espaços educativos. Um deles, as oficinas de música, foi selecionado para a investigação que foi desenvolvida junto ao Programa de Pós-Graduação em Música, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Com o objetivo de caracterizar esse espaço educativo, foi realizado um survey de pequeno porte em 16 oficinas de música do Projeto de Descentralização, da Secretaria Municipal de Cultural de Porto Alegre - RS. A partir das falas dos oficineiros de música sobre as habilidades requeridas para a atuação profissional, estabeleci ligações entre os itens por eles relacionados e a formação de professores de música. Dessa forma, o referencial teórico utilizado foi o da educação não-formal. Essa modalidade de ensino inclui todas as atividades educativas que ocorrem fora da escola (GOHN, 1999; LIBÂNEO, 1999). Embora para atuar nesses espaços não seja exigida a formação acadêmica, Colom (1998b) ressalta a necessidade de formação de profissionais para atuar na educação não-formal. Foi possível inferir, a partir dos dados, que as habilidades apontadas como necessárias para compor o perfil do oficineiro revelam, também, que os licenciados podem ocupar esse espaço educativo.Palavras-chave: Educação Musical Não-Formal. Formação de Professores de Música. Educação Não-Formal.