“Locus amoenus” of Contemporaneity: the Island as a Metaphor for Writing
“Locus amoenus” of Contemporaneity: the Island as a Metaphor for Writing
This article makes an approach to the traditional motif of the island in its quality of metaficcionary instance. Three texts will be analyze: two novels written by argentine authors, Luisa Valenzuela’s La travesía (2001) and Victoria Slavuski’s Música para olvidar una isla (1993), and a spanish film...
Translated title: | "Locus amoenus" de la contemporaneidad: la isla como metáfora de la escritura |
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Journal Title: | RILCE. Revista de Filología Hispánica |
Author: | Maria José Punte |
Language: | Undetermined |
Get full text: | https://revistas.unav.edu/index.php/rilce/article/view/3036 |
Resource type: | Journal Article |
Source: | RILCE. Revista de Filología Hispánica; Vol 29, No 1 (Year 2013). |
DOI: | http://dx.doi.org/-DOI_NO_DISPONIBLE_-_DOI_NOT_AVAILABLE- |
Publisher: | Universidad de Navarra |
Usage rights: | Reconocimiento - NoComercial - SinObraDerivada (by-nc-nd) |
Categories: | Social Sciences/Humanities --> Linguistics Social Sciences/Humanities --> Language --AMP-- Linguistics Social Sciences/Humanities --> Literature, Romance |
Abstract: | This article makes an approach to the traditional motif of the island in its quality of metaficcionary instance. Three texts will be analyze: two novels written by argentine authors, Luisa Valenzuela’s La travesía (2001) and Victoria Slavuski’s Música para olvidar una isla (1993), and a spanish film, Julio Medem’s Lucía y el sexo (2001). Wolfgang Iser offers in his text Das Fiktive und das Imaginäre a theoretical basis for the discussion about what makes a fiction ficcional, its inner configuration, and the different dynamics involved in the construction of a plot. One of this elements is an emblematic topic for bucolic poetry, the “locus amoenus”, used to describe the stylization of nature as one of this rhetorical traces which unveils fiction in literature. The intention of this approach is to establish the connection between the island, as a literary topic, and the act of writing, as a reconstructing and healing process. |
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Translated abstract: | El artículo analiza el motivo de la isla en tres obras, por la manera en que es usado en su carácter de metaficción. La teoría que sustenta esta interpretación proviene del texto de Wolfgang Iser, Das Fiktive und das Imaginäre. Este teórico desarrolla en él su concepción de lo fictivo, así como las dinámicas inherentes a los textos considerados ficcionales. El análisis extraído de su trabajo con el género de la poesía bucólica, recurre al tópico del locus amoenus para describir el modo de estilización de la naturaleza, como uno de los momentos de la configuración del relato en el que éste revela su carácter de ficcional. Esta idea es aplicada aquí a dos novelas de autoras argentinas, La travesía (2001) de Luisa Valenzuela y Música para olvidar una isla (1993) de Victoria Slavuski, y a la película Lucía y el sexo (2001) del director español Julio Medem. |