Lenguaje, poder e identidad social. Nietsche, Bordieu, Austin

Lenguaje, poder e identidad social. Nietsche, Bordieu, Austin

In this essay, I claim that it is possible to find in Nietzsche's work certain elements that contribute to our understanding of both linguistic and performative turn. Therefore, Austin‟s work systematizes the nietzschean critic to the descriptivist conception of language as well as the fact that the...

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Journal Title: Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas
Author: Carlos Yebra López
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Language: Undetermined
Get full text: http://revistas.ucm.es/index.php/NOMA/article/view/NOMA1010440147A
Resource type: Journal Article
Source: Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas; Vol 28, No 4 (Year 2010).
Publisher: Universidad Complutense de Madrid
Usage rights: Reconocimiento (by)
Categories: Social Sciences/Humanities --> Social Sciences, Interdisciplinary
Abstract: In this essay, I claim that it is possible to find in Nietzsche's work certain elements that contribute to our understanding of both linguistic and performative turn. Therefore, Austin‟s work systematizes the nietzschean critic to the descriptivist conception of language as well as the fact that the most important aspect is not what we can refer to with words, but what we want to do by using them. Upon the basis of this approach, I understand Bordieu‟s theory with regard to economy of linguistic exchange as allowing us to shed light on the former issue by combining Nietzsche's and Austin's analysis in order to properly depict the link between symbolic power and social legitimation of discourse.
Translated abstract: En este ensayo afirmo que es posible hallar en la obra de Nietzsche ciertos elementos que contribuyen a nuestro comprensión de los giros performativo y lingüístico. Así pues, la obra de Austin sistematizaría la crítica nietzscheana a la concepción descriptivista del lenguaje, así como el hecho de que lo más importante no es tanto aquello a lo que nos referimos con palabras sino aquello que hacemos con ellas. Sobre la base de este planteamiento, entiendo que la teoría de Bordieu acerca de la economía del intercambio lingüístico nos permite arrojar algo de luz con respecto a dicho tema, combinando los análisis de Nietzsche y Austin para representar adecuadamente la relación entre el poder simbólico y la visión legítima de lo social.