La Alhambra efímera: el pabellón de España en la Exposición Universal de Bruselas (1910)
La presencia de España en las Exposiciones Universales suponía su participación en la dinámica del llamado «nacionalismo arquitectónico» según el cual cada país debía aparecer representado por un pabellón construido dentro del estilo que le era más característico. De este modo, a partir de 1867 y hasta 1929, el Estado español acudió a dos lenguajes básicos: el neoplateresco y el neoárabe con su vertiente neomudéjar. Para la Exposición Universal de Bruselas de 191 O la representación hispana había de tener un fuerte componente nacionalista mediante la elección de la Alhambra y el arte nazarí como imagen representativa, siguiendo las pautas de lo que hemos dado en llamar «regionalismo neoárabe».
Spain's participation in Universal Exhibitions impiied in turn an involvement in the phenomenon of so-called "architectural nationalism", in which each country should be represented by a pavilion built in its characteristicnational style. Thus, from 1867 to 1929, the Spanish State drew on two different architectural traditions: on the one hand the neo-plateresque and on the other the neo-arabic in its neo-mudejar variety. For the Brussels Exhibition of 191 O a strongly nationalistic choice was made, since the Alhambra and Nazarí art were selected to represen! the country, along the lines of what we have come to call "neoarabic regionalism".
Bibliographic data
Translated title: | An ephemeral Alhambra: The Spanish pavilion in the Universal Exhibition in Brussels (1910) |
---|---|
Journal Title: | Cuadernos de arte de la Universidad de Granada |
Author: | José Manuel Rodríguez Domingo |
Palabras clave: | |
Traslated Keywords: | |
Language: | Spanish |
Get full text: | http://revistaseug.ugr.es/index.php/caug/article/view/10780 |
Resource type: | Journal Article |
Source: | Cuadernos de arte de la Universidad de Granada; Vol 28, (Year 1997). |
DOI: | http://dx.doi.org/10.30827/caug.v28i0.10780 |
Publisher: | Universidad de Granada |
Usage rights: | Reconocimiento - NoComercial - SinObraDerivada (by-nc-nd) |
Knowledge areas / Categories: | Social Sciences/Humanities --> Architecture Social Sciences/Humanities --> Film, Radio, Television Physical/Engineering Sciences --> Imaging Science --AMP-- Photographic Technology |
Statistical data
- Views
- Consultations
- Citation style
- Share
- Export record
- Favourites