Literature of Osman Lins and his Critical to Authoritarianism
Literature of Osman Lins and his Critical to Authoritarianism
The relationship between literature and reality involves two research areas: art and science. About art, perquisition in literary texts indicate nearby and disruptions from the world of concrete. The research on the relationship between literature and society is inexhaustible and cause permanent deb...
Título traducido: | A LITERATURA DE OSMAN LINS E SUA CRÍTICA AO AUTORITARISMO |
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Título de la revista: | Educere et Educare |
Primer autor: | Aguinaldo José Gonçalves |
Otros autores: | Ivanor Luiz Guarnieri |
Palabras clave traducidas: | |
Idioma: | No especificado |
Enlace del documento: | http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/12447 |
Tipo de recurso: | Documento de revista |
Fuente: | Educere et Educare; Vol 10, No 20 (Año 2015). |
Entidad editora: | Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
Derechos de uso: | Reconocimiento - NoComercial - CompartirIgual (by-nc-sa) |
Materias: | Ciencias Sociales y Humanidades --> Educación e Investigación Educativa |
Resumen: | The relationship between literature and reality involves two research areas: art and science. About art, perquisition in literary texts indicate nearby and disruptions from the world of concrete. The research on the relationship between literature and society is inexhaustible and cause permanent debate. This study test sample texts of the writer Osman Lins, for which he produced both literary work as newspaper articles; these call here intervention texts. The purpose of the research presented here is whether, although different in form and content, that common elements can be pointed in different writings of Osman Lins? Therefore, the aim is to show elements that underlie the osmanianos written, even though they varied. For this analysis it took some texts in which no text symbiosis, such as, for example, the article "a Brazilian denominations today"; written as a newspaper article, but with the very elements of literary creation. The survey results point to stay central ideas that permeate the works of Osman Lins, his own conception of the world and its role as a writer. Common elements present in different texts his are: engagement as an active writer who aims to intervene in its own way and with his art, in fact; the view taken of respect for the direct relation establishing between the writing and peers to whom it is addressed; The critical bias of social reality. And above all, loyalty to yourself and to your work. It concludes that even though written texts of different hues and purposes, remains the social ethical conception writer, design that shows including the copyright of his literary work voice. |
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Resumen traducido: | A relação entre literatura e realidade envolve dois setores de investigação: arte e ciência. Sobre a arte, a perquirição em textos literários indiciam proximidades e rupturas em relação ao mundo da concretude. A pesquisa acerca da relação entre literatura e sociedade é inesgotável e motivo de permanente debate. O presente estudo toma para análise textos do escritor Osman Lins, pois que ele produziu tanto obra literária quanto artigos de jornal; a estes chamamos aqui de textos de intervenção. O propósito da investigação aqui apresentada é saber se, apesar de distintos na forma e no conteúdo, que elementos comuns podem ser apontados em diferentes escritos de Osman Lins? Portanto, o objetivo é mostrar elementos que perpassam os escritos osmanianos, mesmo sendo eles variados. Para tanto a análise se ocupou de alguns textos nos quais há simbiose textual, como é o caso, por exemplo, do artigo “Confissões de um brasileiro de hoje”; escrito como artigo de jornal, mas com os elementos próprios da criação literária. Os resultados da pesquisa apontam a permanência de ideias centrais que perpassam as obras de Osman Lins, próprias de sua concepção de mundo e do seu papel como escritor. Os elementos comuns presentes em diferentes textos seus são: o engajamento como escritor atuante que almeja intervir, a seu modo e com sua arte, na realidade; a perspectiva assumida de respeito à relação direta, que estabelece, entre o que escreve e os coetâneos a quem se dirige; O viés de crítica da realidade social. E, sobretudo, a fidelidade a si mesmo e a seu trabalho. Conclui-se que, mesmo tendo escrito textos de diferentes matizes e finalidades, permanece a concepção ético social do escritor, concepção que se mostra inclusive na voz autoral de sua obra literária. |