Dáimon - Gênio ou demônio?
The main purpose of this work is to investigate the mys-tifying elements of the genial creativity through the romance written by Thomas Mann, "Doctor Faust — The Biography of the Musical Composer Adrian Leverkiihn Narrated by a Friend". The creativity studied here is not related to the me-dium profile of the creative being, an element that offers versa-tility to daily works, but to the capacity of the "brilliant min-ds" that have revolutionized the way of seeing and interacting with the established knowledge. This article aims at focusing in the relation between the creative genius and the demoniac through the perspective of the narrative offiction.
O objetivo primordial deste trabalho é investigar os elementos mistificadores da criatividade genial a partir do romance escrito por Thomas Mann, Doutor Fausto - A biografia do compositor Adrian Leverkühn narrada por um amigo. A criatividade aqui estudada não é relacionada ao perfil mediano do ser criativo, elemento que fornece versatilidade nos rabalhos cotidianos, mas sim a capacidade das "mentes brilhantes" que revolucionaram a forma de ver e interagir com os conhecimentos estabelecidos. Este artigo busca por em foco a relação do gênio criativo com o demoníaco, a partir da perspectiva da narrativa de ficção.
Bibliographic data
Journal Title: | P@ranoá |
---|---|
Author: | Tamar Rabelo de Castro |
Traslated Keywords: | |
Language: | Undetermined |
Get full text: | https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/10499 |
Resource type: | Journal Article |
Source: | P@ranoá; No 2 (Year 2006). |
DOI: | http://dx.doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n2.2006.15232 |
Publisher: | Universidade de Brasília |
Usage rights: | Reconocimiento (by) |
Knowledge areas / Categories: | Social Sciences/Humanities --> Urban Studies Social Sciences/Humanities --> Architecture |
Statistical data
- Views
- Consultations
- Citation style
- Share
- Export record
- Favourites